Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

ΤΕΛΙΚΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ 2014



 

 

Α Ν Α Ν Ε Ω Τ Ι Κ Η   Δ Υ Ν Α Μ Η

Δ Η Μ Ο Υ   Δ Ε Λ Φ Ω Ν

 

Υποψήφιος Δήμαρχος Δελφών: Θανάσης Παναγιωτόπουλος






Κ Ε Φ Α Λ Α Ι Ο  Α΄

Β Α Σ Ι Κ Ε Σ   Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α Τ Ι Κ Ε Σ   Θ Ε Σ Ε Ι Σ



Ο Δήμος Δελφών αποτελεί έναν προικισμένο από τη Φύση και την Ιστορία τόπο.
Διαθέτουμε ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον με μεγάλη ποικιλομορφία τοπίων, ψηλά βουνά με απέραντα δάση και εκπληκτικές κορυφογραμμές, πολυδαίδαλα, γραφικά και καλά προστατευμένα παράλια, μια μοναδική εναλλαγή μεταξύ μεσογειακών και αλπικών ζωνών σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων.
Μια σειρά πολύ σημαντικών αρχαίων, βυζαντινών και νεώτερων μνημείων, με κορυφαίο τον διεθνούς εμβέλειας αρχαιολογικό χώρο των Δελφών, αλλά και δεκάδες άλλα μνημεία που έχουν ή μπορούν να αποκτήσουν τουριστικό ενδιαφέρον.
Όμορφες πόλεις και οικισμούς, σημαντικά αρχιτεκτονικά και παραδοσιακά βιοτεχνικά σύνολα.
Αξιόλογους φυσικούς πόρους στα βουνά μας, αλλά και στις θάλασσές μας και τον μοναδικό παγκοσμίως Ελαιώνα της Άμφισσας.
Μια πυκνή αλυσίδα από τόπους που διαθέτουν τεράστια συμβολική σημασία και συναισθηματική αξία για όλους τους Έλληνες, λόγω του σπουδαίου ρόλου που διαδραμάτισαν στην Ελληνική Επανάσταση και στην Εθνική Αντίσταση.
Διαθέτει ακόμη η περιοχή μας παρά το μικρό της μέγεθος (και γι’ αυτό πρέπει να είμαστε όλοι περήφανοι) ένα ζηλευτό πολιτιστικό επίπεδο, αλλά και μια ιδιαίτερα αναπτυγμένη κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη, με τη λειτουργία των παραδοσιακών δομών της οικογένειας, της γειτονιάς και του χωριού να εκπληρώνουν το ρόλο τους και να καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις αδυναμίες του κεντρικού προνοιακού συστήματος.
Ωστόσο, και παρά τα ανωτέρω αληθινά πλεονεκτήματα και δυνατότητες που διαθέτει η περιοχή μας, είναι μάλλον κοινή η διαπίστωση ότι ακόμη και σήμερα τα προτερήματα αυτά δεν έχουν αξιοποιηθεί επαρκώς, με αποτέλεσμα η τοπική κοινωνία να αντιλαμβάνεται το ρόλο της σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο μάλλον ως υποβαθμισμένο και δευτερεύοντα.

Εμείς οραματιζόμαστε έναν Δήμο Δελφών πρωταγωνιστή των εξελίξεων, γιατί πιστεύουμε ότι το δικαιούται και το αξίζει! 

Αυτό που απαιτείται για να υλοποιήσουμε το όραμά μας, είναι ένα μέσο-μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχέδιο με στόχο μια περιοχή, η οποία θα διαθέτει πολύ ισχυρά ποιοτικά χαρακτηριστικά και θα βασίζει την ευημερία των κατοίκων της πάνω σε γερές παραγωγικές βάσεις.

Η συνένωση των οκτώ πρώην Δήμων της Παρνασσίδας στο σημερινό Δήμο Δελφών το 2011 αποτέλεσε ένα δύσκολο στοίχημα και απαίτησε την πρώτη περίοδο μια σειρά επίμοχθων και επώδυνων προσαρμογών. Στο εξής, τον κοινό μας Δήμο Δελφών πρέπει όλοι να τον αντιμετωπίζουμε ως ένα βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα και κατάκτηση για την περιοχή. Αποτελεί την καλύτερη ευκαιρία που έχουμε για συνολικούς σχεδιασμούς ανάπτυξης, για την εκπόνηση και εφαρμογή ενός στρατηγικού σχεδίου που σε εύλογο χρόνο θα προσφέρει και θα μοιράσει την ευημερία σε όλους τους δημότες μας.




ΤΑ ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟ ΔΕΛΦΩΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΞΗΣ:



1.  ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΜΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ – ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

            Ο Δήμος, προκειμένου να υπηρετήσει τους βασικούς του σκοπούς (εξυπηρέτησης του πολίτη, αναπτυξιακός σχεδιασμός κλπ), οφείλει να αναθεωρήσει εκ βάθρων το σύστημα διοίκησης και λειτουργίας του, με κύριο γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του δημότη, αλλά και την ισότιμη αντιμετώπιση όλων των πολιτών. Κύριοι άξονες για να επιτευχθούν οι πιο πάνω στόχοι την ερχόμενη περίοδο πρέπει να είναι οι εξής:
                    I.      Αποκεντρωμένο σύστημα διοίκησης με αναβάθμιση του ρόλου των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων και μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων σ’ αυτές. Η αποκεντρωτική λογική είναι αυτή που μπορεί να βελτιώσει τις δυσλειτουργίες του «καλλικρατικού» συστήματος και να καταστήσει το Δήμο μας πιο αποτελεσματικό. Δεν υπάρχει κανείς λόγος ο Δήμαρχος να υποκαθιστά τον Κοινοτάρχη και το Δημοτικό Συμβούλιο να παραμερίζει τα Συμβούλια των Κοινοτήτων, σε αρκετά θέματα που έχουν χαρακτήρα τοπικό και αντιμετωπίζονται καλύτερα στο επίπεδο αυτό.
                 II.      Τακτική και παραγωγική λειτουργία των συλλογικών οργάνων του Δήμου, με διεύρυνση του ρόλου της Εκτελεστικής Επιτροπής και εντατικοποίηση της λειτουργίας της. Την ίδια ώρα το Δημοτικό Συμβούλιο (μετά και τη μεταβίβαση αρκετών αρμοδιοτήτων του προς τα Τοπικά Συμβούλια) θα πρέπει να λειτουργεί αναβαθμισμένα και παραγωγικά, ενώ κύριος σκοπός μας θα είναι η πλήρης αξιοποίηση του συνόλου των δημοτικών συμβούλων (πλειοψηφίας και μειοψηφίας), με την ένταξή τους σε Επιτροπές και ομάδες εργασίας, κατά τα ειδικότερα ενδιαφέροντα καθενός.
               III.      Εφαρμογή σύγχρονου συστήματος διοίκησης και ελέγχου στις παρεχόμενες υπηρεσίες προς το δημότη, με σκοπό τη μείωση της γραφειοκρατίας, που δημιουργεί στους πολίτες κλίμα καχυποψίας. Τακτική εκπαίδευση του προσωπικού πάνω στις προβλεπόμενες νόμιμες διαδικασίες με αντιγραφειοκρατική και φιλική προς τον πολίτη προσέγγιση. Συνεχής αξιολόγηση του προσωπικού με δικαιοσύνη και αντικειμενικότητα. Η εφαρμογή σύγχρονου συστήματος διοίκησης με έλεγχο αποδοτικότητας και αντίστοιχη αξιολόγηση είναι αυτή που θα μειώσει σταδιακά και τις πολλές ενστάσεις και παρατηρήσεις των συμπολιτών μας για την κακή λειτουργία ορισμένων Υπηρεσιών του Δήμου.
              IV.      Πλήρης κινητοποίηση του μηχανισμού του Δήμου με εντατική εργασία απ’ όλους (αιρετούς και υπαλλήλους) χωρίς καμία εξαίρεση.
                 V.      Θεσμική αναβάθμιση των λειτουργιών του Δήμου με την εισαγωγή λειτουργικών κανονισμών σ’ όλα τα απαραίτητα αντικείμενα και με το σχολαστικό έλεγχο τήρησής τους.
              VI.      Εκπόνηση ουσιαστικού και εφαρμόσιμου επιχειρησιακού σχεδιασμού σε βάθος πενταετίας και αντίστοιχων ετησίων προγραμμάτων δράσης.



2.  ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΑΣ.

Η παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής μας αποτελεί (όπως και για ολόκληρη την χώρα) το μέγιστο ζητούμενο της επόμενης δεκαετίας και αυτό τίθεται ως κεντρικός στόχος μας. Στον τομέα αυτόν ο Δήμος Δελφών θα κληθεί να αναλάβει πρωτοβουλίες που ξεπερνάνε πολλές φορές τις άμεσες αρμοδιότητές του, καθώς πιστεύουμε ότι μόνο ο Δήμος μπορεί να παίξει το συντονιστικό και οργανωτικό ρόλο που απαιτεί μια τέτοια προσπάθεια.

·        ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗ.
Α. Ελαιώνας της Άμφισσας. Έχουμε ήδη προτείνει την εκπόνηση και εφαρμογή ενός συστήματος ολιστικής διαχείρισης του Ελαιώνα, που θα περιλαμβάνει την αναβάθμιση της «Ελιάς Αμφίσσης» και του ελαιολάδου μας, την ποιοτική τυποποίηση και προώθηση των προϊόντων, την τουριστική ανάδειξη του Ελαιώνα, τη διαχείριση των αποβλήτων, την προστασία του από φυσικές καταστροφές κ.α. (η πρόταση είναι ήδη δημοσιευμένη στο ιστολόγιο του συνδυασμού μας: andidelfon.blogspot.gr). Για τη λειτουργία ενός τέτοιου ολοκληρωμένου συστήματος απαιτείται η συνεργασία του Δήμου μας με αρκετούς εμπλεκόμενους φορείς (Περιφέρεια, Συνεταιρισμούς, Τ.Ο.Ε.Β., Αρχαιολογική Υπηρεσία κλπ), την οποία θα προτείνουμε επίσημα, θα προετοιμάσουμε και θα διεκδικήσουμε, όπως και θα ζητήσουμε την ενεργή συμμετοχή των καλλιεργητών και ιδίως των νέων αγροτών σ’ έναν μηχανισμό διαρκούς διαβούλευσης και ενημέρωσης.
Β. Ορυκτός Πλούτος. Αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου από τις μεταλλευτικές εταιρείες με τη λογική της μεγιστοποίησης της τοπικής ωφέλειας, καθώς και της προστασίας του περιβάλλοντος και του τοπίου. Οι εταιρείες θα πρέπει να βελτιώσουν το σύστημα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, ενώ την ίδια ώρα οφείλει η πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση να διαδραματίζει ενεργό ρόλο στον έλεγχο της τήρησης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, αλλά και στην προσπάθεια για αρμονική συνύπαρξη της μεταλλευτικής δραστηριότητας με τους υπόλοιπους άξονες ανάπτυξης της περιοχής μας.
Γ. Γεωργία. Σε συνεργασία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες πρέπει να παράσχουμε στους αγρότες τη δυνατότητα να εκσυγχρονίσουν τις μεθόδους τους και να βελτιώσουν τις καλλιέργειές τους. Εκτός από τους Ελαιώνες μας, και οι αξιόλογες πεδινές ή ημιορεινές εκτάσεις των Δημοτικών Ενοτήτων Γραβιάς, Δεσφίνας και Παρνασσού μπορούν να αξιοποιηθούν περαιτέρω με την ενθάρρυνση νέων συνεταιριστικών σχημάτων και δικτύων ή συνεργειών (clusters), ιδίως αυτών που θα ενώνουν αποτελεσματικά την ποιοτική παραγωγή με την κατανάλωση. Αυτά όλα προϋποθέτουν την συνεχή και ολοκληρωμένη ενημέρωση και επιμόρφωση ιδίως των νέων γεωργών, την προστατευτική πλαισίωση των αξιόλογων προσπαθειών, αλλά και την αντιγραφειοκρατική προσέγγιση  από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. 
Δ. Κτηνοτροφία. Οι ίδιες διαπιστώσεις ισχύουν και για την κτηνοτροφία της περιοχής μας. Η ενθάρρυνση, η ενημέρωση και η επιμόρφωση των νέων κτηνοτρόφων αποτελούν βασική προϋπόθεση ανανέωσης του κλάδου, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να οργανωθεί η προσπάθεια για την αναβάθμιση της εικόνας των αξιόλογων προϊόντων της περιοχής, που στο παρελθόν κατείχαν σημαντική φήμη (λ.χ. φέτα Παρνασσού) ή αυτών που έχουν τη δυνατότητα να προβάλλουν τα ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους. Κι εδώ πρέπει να ενθαρρυνθούν λογικές συνεργασιών και συνεργειών (clusters), δικτύωσης και καθετοποίησης της παραγωγής (παραγωγή – μεταποίηση – κατανάλωση), λ.χ. με τη δημιουργία σύγχρονων και ολοκληρωμένων κτηνοτροφικών πάρκων.
Ε. Αλιεία - Ιχθυοκαλλιέργεια. Ο Κορινθιακός Κόλπος αποτελεί έναν εν πολλοίς ανεκμετάλλευτο πλούτο για την περιοχή μας. Πέραν της ιχθυοκαλλιέργειας, που όταν δομείται σωστά αποδίδει ιδιαίτερα οφέλη, η αλιεία μπορεί να αναπτυχθεί περαιτέρω με την αξιοποίηση σύγχρονων και αειφόρων προσεγγίσεων. Σημαντική προώθηση σ’ αυτό θα έδινε η θεσμοθέτηση της ενιαίας διαχειριστικής αντιμετώπισης του θαλάσσιου αυτού οικοσυστήματος, προσπάθεια στην οποία ο Δήμος Δελφών μπορεί να παίξει κεντρικό ρόλο.
Στ. Δασικός Πλούτος. Μια μάλλον παραγνωρισμένη πλουτοπαραγωγική πηγή για τον τόπο μας αποτελούν τα μεγάλα δάση και οι εκτεταμένες δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις μας. Ο ρόλος του Δήμου στην περίπτωση αυτή πρέπει να είναι διττός: α) Να ξεκαθαρίσει αρκετά υφιστάμενα νομικά κενά που υπάρχουν σε σχέση με το ιδιοκτησιακό καθεστώς και τις δυνατότητες διαχείρισης αυτών των εκτάσεων, προς όφελος ασφαλώς της περιοχής μας και β) Να ενθαρρύνει την πιο οργανωμένη διαχείριση του δασικού πλούτου κυρίως μέσα από συνεταιριστικά σχήματα, προοπτική που πέραν των προφανών οικονομικών οφελών για τον τόπο μας, θα είναι και ιδιαιτέρως επωφελής για την υγεία και την προστασία των δασών.
  
·        ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ.
Το Βιοτεχνικό Πάρκο Άμφισσας αποτελεί μια σημαντική επένδυση για τον τόπο, που ακόμη (και λόγω της γενικότερης κατάστασης) δεν έχει παίξει δυστυχώς το ρόλο που μπορεί να παίξει. Ο Δήμος Δελφών πρέπει να αναλάβει τις εξής πρωτοβουλίες: α) Να εγκαινιάσει διαύλους συνεχούς επικοινωνίας με την Ε.Τ.Β.Α. ΒΙ.ΠΕ. (φορέα διαχείρισης του ΒΙΟ.ΠΑ.) για τις δυνατότητες αναβάθμισης του ΒΙΟ.ΠΑ., β) Να καθιερώσει ανοιχτές διαδικασίας διαβούλευσης με τον επιχειρηματικό κόσμο και με τους θεσμικούς του εκπροσώπους (Επιμελητήρια, εμπορικούς και επαγγελματικούς συλλόγους κλπ) και να αξιοποιήσει τα συμπεράσματα της διαβούλευσης αυτής, γ) Να απαιτήσει από τις αρμόδιες Αρχές, αλλά και από την Ε.Τ.Β.Α. την καλύτερη προστασία του Βιοτεχνικού Πάρκου από φθορές, κλοπές, παραβιάσεις κλπ, συμβάλλοντας ενδεχομένως και ο ίδιος σ’ αυτό στα πλαίσια των δικών του αρμοδιοτήτων.
Πέραν του ΒΙΟ.ΠΑ. Άμφισσας, πρέπει να ενθαρρύνουμε την οργάνωση μικρών θυλάκων μεταποίησης (ιδίως τοπικών προϊόντων) στις δημοτικές ενότητες του Δήμου, κοντά στα σημεία παραγωγής και να ενθαρρύνουμε την ολοκληρωμένη προσέγγιση του σχήματος: τοπική παραγωγή – ποιοτική μεταποίηση – πρόσβαση στις αγορές. Η λέξη κλειδί κι εδώ είναι η «δικτύωση» και στον τομέα αυτόν ένας δραστήριος Δήμος έχει να προσφέρει αρκετά.

·        ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ.
Ο Δήμος μας βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με πολλούς άλλους Δήμους της χώρας. Οι Δελφοί, το Γαλαξίδι, η Ιτέα, το Χρισσό, ο Ελαιώνας της Άμφισσας, τα βουνά μας με τα γραφικά χωριά και τα μοναδικά αλπικά τοπία, το παραλιακό  μέτωπο σε συνδυασμό με την αγροτική παραγωγή, τις εναλλακτικές προτάσεις τουρισμού, την τοπική μας γαστρονομία, τις παραδοσιακές αξίες του τόπου μας και την πολιτιστική παράδοση αποτελούν το διαβατήριο για να βελτιώσουμε και να αναδείξουμε ένα σύγχρονο τουριστικό πρόσωπο στα μέτρα των αναγκών της αγοράς, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Με το πάντρεμα εμπειρίας και νέων ιδεών σε όλα τα επίπεδα, μπορούμε να προωθήσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα έξυπνα και αποτελεσματικά.
Στο Δήμο μας πρέπει να εξελιχθούν με πιο εντατικούς ρυθμούς οι ολοκληρωμένες προτάσεις που θα δώσουν στον επισκέπτη το σαφές τουριστικό αποτύπωμα του τόπου μας, ο οποίος στο σύνολό του σχεδόν, αποτελώντας μια μοναδική ποικιλόμορφη και ιστορικά ενδιαφέρουσα ενότητα, διαθέτει σημαντικές τουριστικές δυνατότητες. Οι δρόμοι του ΄21, το Φεστιβάλ Δελφών, η αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου κ.α. είναι προσπάθειες που σταδιακά μπορούν να αρχίσουν να αποδίδουν καλούς καρπούς, εφόσον όμως εργαστούμε δυναμικά και συστηματικά πάνω σ’ αυτές.
Ωστόσο, μια περιοχή που διεκδικεί θέση στον τουριστικό χάρτη πρέπει να είναι αποφασισμένη να προβεί σε βαθιές αλλαγές, ξεπερνώντας κατεστημένες νοοτροπίες και βολικές ακινησίες. Είναι σαφές ότι η λειτουργία και η εικόνα των πόλεων και των χωριών μας πρέπει να βελτιωθεί σημαντικά με γνώμονα τη λογική του επισκέπτη και όχι του ντόπιου κι αυτό αποτελεί μια ξεκάθαρη δέσμευση ανεξαρτήτως πολιτικού κόστους.
Είναι βέβαιο ότι απαιτείται πρώτα πρώτα η αναβάθμιση της πόλης των Δελφών, τόσο σε επίπεδο καθημερινής λειτουργίας και εικόνας, όσο και με την αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που σήμερα ατυχώς παραμένουν αναξιοποίητες (λ.χ. τουριστικά τρενάκια, παρουσία του Δήμου στον αρχαιολογικό χώρο κλπ). Στον τομέα αυτό σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει το σύγχρονο εργαλείο της κοινωνικής επιχειρηματικότητας (Ν.4019/2011).
Πρέπει ακόμη να αποτελέσει ένα ξεκάθαρο στόχο η σταδιακή μετατροπή του Δήμου Δελφών σε προορισμό κρουαζιέρας μέσω της αξιοποίησης του λιμανιού της Ιτέας, ένας στόχος ο οποίος πρέπει να εξυπηρετηθεί από συγκεκριμένο σχεδιασμό του Δήμου, που θα ξεκινήσει με την έναρξη της θητείας της νέας δημοτικής αρχής.
Την ίδια στρατηγική ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού οφείλουμε να ακολουθήσουμε και στην περιοχή του Γαλαξιδίου, βασιζόμενοι στην μακραίωνη ναυτική παράδοσή του, στην αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται για τον ελλιμενισμό των σκαφών αναψυχής και στη βελτίωση της εικόνας του Γαλαξιδίου ως «πολιτιστικού πόλου».
Είναι προφανής ακόμη η σημασία των ορεινών περιοχών, ιδίως των δημοτικών ενοτήτων Παρνασσού, Καλλιέων και Γραβιάς για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων βουνού και μάλιστα σε δωδεκάμηνη διάρκεια, με βάση τις εναλλακτικές αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, αφού προηγηθεί άμεσα η εκπόνηση συγκεκριμένου σχεδίου ανάπτυξης του ορεινού τουρισμού στο Δήμο μας.
Είναι τέλος ξεκάθαρο ότι ο Δήμος οφείλει να διεκδικήσει τη συμμετοχή του και ικανό μερίδιο από τα περιφερειακά προγράμματα τουριστικής πολιτικής και προβολής και στη διαδικασία αυτή πρέπει να εμπλέξει και να συνεργαστεί με τοπικούς φορείς του τουρισμού, όπως οι σύλλογοι ξενοδόχων, το Ε.Β.Ε. Φωκίδας κλπ.

·        ΕΜΠΟΡΙΟ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.
Η επιχειρούμενη σταδιακή μετάλλαξη του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας από τις υπηρεσίες προς την παραγωγή και τη μεταποίηση, αλλά και η οικονομική αφαίμαξη του μέσου πολίτη λόγω της κρίσης, είναι προφανές ότι πλήττουν και θα πλήξουν περαιτέρω τον τομέα του εμπορίου και των υπηρεσιών.
Σε κάθε περίπτωση αυτό που μπορεί να προσφέρει ένας Δήμος που σχεδιάζει στρατηγικά, είναι καλύτερες συνθήκες για την υγιή και απρόσκοπτη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και των επαγγελματιών.
Αυτό πρακτικά σημαίνει: α) Ενθάρρυνση των επαγγελματιών για διασύνδεση με τους υπόλοιπους τομείς της τοπικής οικονομίας (τοπικά προϊόντα - μεταποίηση - τουρισμός), β) Εισαγωγή και εφαρμογή ρυθμιστικών κανονισμών που θα εξασφαλίζουν ίση αντιμετώπιση όλων των επαγγελματιών στις σχέσεις τους με το Δήμο και γ) Βελτίωση της λειτουργίας των εμπορικών σημείων των πόλεων με κατάλληλες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις και με αναβάθμιση του κοινοχρήστου χώρου ώστε αυτός να είναι πιο θελκτικός για τον πολίτη (επισκέπτη, καταναλωτή κλπ).


3.  ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ.

            Η καθημερινότητα των συμπολιτών μας αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για μια ουσιαστικά πετυχημένη δημοτική αρχή. Η βελτίωση των όρων της καθημερινότητας πολλές φορές δεν είναι θέμα χρημάτων, αλλά πολιτικής πρακτικής. Σε μια τέτοια προσπάθεια απαραίτητες προϋποθέσεις είναι η ισονομία και η σχολαστική τήρηση του κανονιστικού πλαισίου. Προτείνουμε τα εξής:
                    I.      Απόλυτη έμφαση στην προστασία του κοινοχρήστου χώρου προς όφελος του πολίτη. «Πόλεμος» απέναντι σε κάθε μορφής αυθαιρεσία και ασυδοσία.
                 II.      Ψηφιακός Δήμος. Κατακόρυφη αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που προσφέρει ο Δήμος μας, με σκοπό την άμεση εξυπηρέτηση του πολίτη, την ταχύτατη αντιμετώπιση των προβλημάτων, την πλήρη καταγραφή των ακολουθούμενων διαδικασιών και τον έλεγχο απόδοσης των υπαλλήλων.
               III.      Λήψη πρωτοβουλιών του Δήμου με στόχο την εφαρμογή των νόμων, τόσο στο πεδίο των δικαιωμάτων όσο και σ’ αυτό των υποχρεώσεων των πολιτών, σε στενή συνεργασία με τις συναρμόδιες αρχές (αστυνομικές, δικαστικές, περιφερειακές κλπ) σε όλα τα επίπεδα και χωρίς εξαιρέσεις για κανέναν πολίτη και για καμιά πληθυσμιακή ομάδα.
              IV.      Δημιουργία συστήματος άμεσης τηλεφωνικής αναφοράς με πενταψήφιο αριθμό, που θα ακολουθείται από συγκεκριμένο σύστημα χρέωσης, αντιμετώπισης και επίλυσης των προβλημάτων καθημερινότητας των δημοτών (ύδρευση, αποχέτευση, ηλεκτροφωτισμός, καθαριότητα κλπ).
                 V.      Θέσπιση κανονιστικού πλαισίου για την ίση αντιμετώπιση των δημοτών και των συλλογικών φορέων στη διάθεση των χώρων του Δήμου (αθλητικών, πολιτιστικών, συνεδριακών κλπ) και αυστηρή τήρηση του πλαισίου αυτού.


4.  ΠΑΙΔΕΙΑ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ.
           
                    I.      Η συνεχής μέριμνα για τα σχολεία μας θα αποτελέσει κεντρική μας επιλογή κατά την ερχόμενη πενταετία. Η διατήρηση των κτιριακών υποδομών σε ικανοποιητικό επίπεδο, αλλά και η αξιοποίηση ευκαιριών για αναβάθμιση αυτών πρέπει να αποτελεί καθημερινό μόχθο αιρετών και υπηρεσιών. Εξίσου απαιτείται η έγκαιρη πρόβλεψη για την ικανοποιητική λειτουργία των σχολείων μας στην καθημερινότητά τους (θέρμανση, ασφαλή προαύλια, αναλώσιμα κλπ). Αυτό βέβαια προϋποθέτει συγκεκριμένες αλλαγές στην οργανωτική δομή του Δήμου, στις οποίες και θα προβούμε.
Οφείλουμε ιδιαιτέρως να δώσουμε και θα δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας των Ειδικών Σχολείων μας, που αντιμετωπίζουν βασικά λειτουργικά προβλήματα, τα οποία δεσμευόμαστε να αντιμετωπίσουμε χωρίς χρονοτριβές, ενώ σε κρίσιμο σημείο βρίσκονται τα ζητήματα της στέγασης του Μουσικού Σχολείου Άμφισσας και της επισκευής μεγάλων σχολικών μονάδων, όπως το ΕΠΑΛ Άμφισσας και το Γυμνάσιο Ιτέας, θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν με ιδιαίτερη προσοχή και φροντίδα.
Είναι απαραίτητο επίσης να ενδυναμώσουμε τη θεσμική μας συνεργασία με τους σημαντικούς πανελληνίως και διεθνώς φορείς στο χώρο της Παιδείας και του Πολιτισμού, που τυγχάνει να έχουν παρουσία στην περιοχή μας. Τέτοιοι είναι το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, το Τ.Ε.Ι. Στερεάς Ελλάδας (Παράρτημα Άμφισσας), η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, η Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων Γαλαξιδίου κ.α. Με τους φορείς αυτούς πρέπει να εμβαθύνουμε τη σχέση μας σ’ ένα προγραμματικό πλαίσιο κοινών στόχων, ώστε από κοινού να υπηρετήσουμε την αναπτυξιακή προσπάθεια και την εξωστρεφή παρουσία του τόπου. Η πρωτοβουλία προφανώς ανήκει στο Δήμο μας και θα αποτελέσει κεντρικό μας στόχο.
                 II.      Ο Πολιτισμός αποτελεί το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας, αλλά και της περιοχής μας ειδικότερα. Την έννοια του Πολιτισμού δεν πρέπει να την αντιμετωπίζουμε διαχειριστικά και διεκπεραιωτικά, αλλά αντίθετα να εμβαθύνουμε σ’ αυτήν ως την πιο χαρακτηριστική αντανάκλαση της κοινωνικής μας υπόστασης, αλλά και της Ιστορίας μας. Υπ’ αυτήν την έννοια ο ρόλος του Δήμου στα πολιτιστικά δεν είναι να «δημιουργεί πολιτισμό», αλλά να οργανώνει και να ενθαρρύνει τα δραστήρια κύτταρα της τοπικής κοινωνίας, ώστε αυτά να αναδείξουν τα καλύτερα στοιχεία που διαθέτουν, να διασυνδέει τις προσπάθειες αυτές με τις εκπαιδευτικές δομές της περιοχής και να προβάλλει το καλό πολιτιστικό προϊόν ως μια κεντρική εικόνα του Δήμου στον έξω κόσμο (επισκέπτες, διαδίκτυο κλπ).
Στους τομείς αυτούς διαπιστώνεται πολλές φορές υπερσυγκέντρωση καλών προτάσεων και προσφορών και γι’ αυτό πρέπει αντίστοιχα να υπάρχει η λογική της αντικειμενικής επιλογής των καλύτερων από τις προτάσεις, που θα αναδεικνύουν τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες κάθε περιοχής με όσο το δυνατόν πιο δίκαιη κατανομή της πολιτιστικής δραστηριότητας ανάμεσα στις δημοτικές ενότητες. Είναι συνεπώς απαραίτητος ο έγκαιρος προγραμματισμός των πολιτιστικών (αλλά και των αθλητικών και επετειακών) εκδηλώσεων του Δήμου, η κατανομή των δράσεων του Δήμου ανά δημοτικές ενότητες και κοινότητες με βάση συγκεκριμένους και γνωστούς κανόνες και η οργάνωση των δραστηριοτήτων στον τομέα αυτό χωρίς προχειρότητες και με άμεση εμπλοκή της ενεργής κοινωνίας.
Απαιτείται επιπλέον να επιδείξουμε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα δημοτικούς θεσμούς εκπαίδευσης και πολιτισμού, όπως είναι τα Ωδεία μας, οι Φιλαρμονικές μας, οι χορωδίες μας, οι βιβλιοθήκες μας κλπ. Οι πυλώνες αυτοί του Δήμου μας δεν πρέπει να αφήνονται στο έλεος του Θεού και στο φιλότιμο ορισμένων φίλων τους, αλλά αντίθετα πρέπει να υπάρχει συστηματική πλαισίωση αυτών με την κινητοποίηση του μηχανισμού του Δήμου και των αιρετών σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου και τοπικών συμβουλίων.
               III.      Σημαντικό δείκτη του επιπέδου ζωής και της γενικότερης κουλτούρας μιας περιοχής αποτελεί η σχέση που αυτή έχει με τον αθλητισμό. Ο Δήμος οφείλει να διατηρεί συνεχώς προσβάσιμους, καθαρούς, ασφαλείς και λειτουργικούς τους αθλητικούς του χώρους, ενώ ταυτόχρονα απαιτείται η συνεχής ενθάρρυνση του συλλογικού και μαζικού αθλητισμού, με την κινητοποίηση μεγάλου αριθμού αιρετών (δημοτικών και τοπικών συμβούλων) και ενεργών πολιτών, που αγαπούν τον αθλητισμό και έχουν διάθεση προσφοράς.
Βασικός σκοπός της δημοτικής μας αρχής θα είναι η συνεχής λειτουργία (ει δυνατόν ολοήμερη) των αθλητικών χώρων προς όφελος των αθλητικών συλλόγων και των συμπολιτών μας. Την ίδια ώρα ο Δήμος οφείλει να συμπαρίσταται στους αθλητικούς συλλόγους και ομάδες που τιμούν την περιοχή μας στα συλλογικά πρωταθλήματα των λαοφιλών αθλημάτων (ποδόσφαιρο, μπάσκετ, κολύμβηση κλπ), παρέχοντάς τους κάθε δυνατή διευκόλυνση, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να δειχτεί πιο οργανωτικός στην υιοθέτηση καλών πρωτοβουλιών σε τομείς πρωτοποριακούς (μηχανοκίνητος αθλητισμός, εναλλακτικά αθλήματα κλπ). Είναι βέβαιο ότι για να πετύχεις αποτελέσματα στο συγκεκριμένο (πολύ σημαντικό) τομέα του αθλητισμού, απαιτείται η κινητοποίηση πολλών δυνάμεων και η καλή συνεργασία με τους συλλόγους και τις ομάδες μας.
Πρέπει επίσης να οργανωθούν ξανά προγράμματα μαζικού αθλητισμού που θα απευθύνονται τόσο στα παιδιά μας, αλλά και στους ενήλικες και στην τρίτη ηλικία και να συνδέσουμε τις πρωτοβουλίες αυτές με τα πλεονεκτήματα που διαθέτει η περιοχή μας (θάλασσα, χιονοδρομικό κέντρο, ορεινά μονοπάτια για πεζούς και ποδήλατα κλπ). 


5.  ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.

Η νέα προγραμματική περίοδος (νέο Ε.Σ.Π.Α.) θα δίνει ειδική προτεραιότητα και θα στρέψει αρκετούς πόρους στην αντιμετώπιση των πολύ οξυμμένων κοινωνικών προβλημάτων (ανεργία, περιθωριοποίηση ευάλωτων ομάδων, αδυναμία πρόσβασης στις υποδομές υγείας, υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης κλπ). Πρέπει άμεσα ο Δήμος μας να προετοιμαστεί, λαμβάνοντας μέρος στον ευρύτερο διάλογο που πραγματοποιείται αυτόν τον καιρό, ώστε να μπορέσει να προωθήσει σύγχρονες και αποτελεσματικές λύσεις στους τομείς της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, των τοπικών συμφώνων για την εργασία και την κοινωνική ενσωμάτωση κλπ.
Η λογική της προσπάθειας αυτής δεν πρέπει να είναι απλώς και μόνο η απορρόφηση πόρων, αλλά πρωτίστως η οργάνωση ενός στοχευμένου και ολοκληρωμένου συστήματος τόσο για την άμεση ανακούφιση των πιο αδύναμων ομάδων πληθυσμού, όσο και κυρίως για τη δημιουργία των απαραίτητων συνθηκών προκειμένου να αρθούν τα αίτια που οδηγούν στα κοινωνικά αυτά προβλήματα. Η λογική αυτή σαφώς απαιτεί πολύ δουλειά, έμπειρα στελέχη και κατάλληλες συνεργασίες.
Οι σημερινοί θεσμοί κοινωνικής μέριμνας που διαθέτει ο Δήμος μας (πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», Κοινωνικά Παντοπωλεία, Κ.Α.Π.Η. κλπ) πρέπει να στηριχτούν και να ενδυναμωθούν, ωστόσο τυγχάνουν ανεπαρκείς για να καλύψουν τις τεράστιες ανάγκες που έχουν ανακύψει. Με την ενεργότερη δραστηριοποίηση του Δήμου και με την πρόβλεψη της απαραίτητης κοινωνικής υπηρεσίας στο οργανόγραμμά μας, καθώς και με την κινητοποίηση της κοινωνίας, αλλά και με την αξιοποίηση του επόμενου κοινοτικού πλαισίου στήριξης, όπως αναφέρουμε και στις γενικότερες θέσεις μας, μπορούμε να οργανώσουμε πιο αποτελεσματικά τις δομές αυτές.
Προτείνουμε επίσης: α) Τη δημιουργία Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (Κ.Δ.Α.Π.) και Κ.Δ.Α.Π.μ.Ε.Α. (παιδιών με ειδικές ανάγκες) στις κύριες πόλεις του Δήμου μας (με την πιθανή αξιοποίηση και των σχολικών κτηρίων), ώστε να απασχολούνται δημιουργικά τα παιδιά προκειμένου να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι γονείς, β) Τη δημιουργία δημοτικών λαχανόκηπων σε ανοιχτούς δημοτικούς ή κοινόχρηστους χώρους, που θα διατεθούν σε οικογένειες με κοινωνικά κριτήρια, γ) Τη δημιουργία δομής «Τράπεζας Χρόνου», για την κάλυψη αναγκών των πολιτών μέσω ανταλλαγής υπηρεσιών με νόμισμα τον χρόνο παροχής υπηρεσίας και δ) Την ενεργή ανάμειξη του Δήμου στην ίδρυση Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων (Κοιν.Σ.Επ.) του Ν.4019/2011 για την ενεργοποίηση του οικονομικά ανενεργού πληθυσμού στους τομείς που αφορούν π.χ. την παραγωγή, τυποποίηση και διάθεση τοπικών προϊόντων, τη διαχείριση των απορριμμάτων, αλλά και την αξιοποίηση των πολιτιστικών και τουριστικών πόρων της περιοχής μας.


6.  Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ.

Κανείς δεν διαθέτει αποκλειστικά την απόλυτη αλήθεια. Οι αιρετοί της Αυτοδιοίκησης πρέπει να προέρχονται από τη λεγόμενη «κοινωνία των πολιτών» και να εμπιστεύονται τη φωνή της κοινωνίας.
Η διαβούλευση με τους δημότες και τους κοινωνικούς φορείς πρέπει να είναι συνεχής και ουσιαστική. Μόνο καλά πράγματα έχουμε να πάρουμε, αν δώσουμε το λόγο στον πολίτη, ακόμη κι αν αυτό μερικές φορές δώσει βήμα σε ακρότητες, γραφικότητες ή υστεροβουλίες.
Οι θεσμοί της διαβούλευσης πρέπει να λειτουργούν άψογα και συστηματικά, αλλά και πέραν των θεσμοθετημένων σχημάτων, ο Δήμος μπορεί να εγκαινιάσει και σε διάφορες θεματικές ενότητες μια τακτική, ανοιχτή και καλά δομημένη επικοινωνία με τους δημότες και τους φορείς, σ’ ένα πνεύμα διαφάνειας και αμοιβαίου σεβασμού. 


7.  ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΕΡΓΑ - ΥΠΟΔΟΜΕΣ.

            Σε μια λογική, σαν αυτή που αναπτύξαμε παραπάνω, της παραγωγικής ανασυγκρότησης της περιοχής μας, όλα τα έργα που προετοιμάζονται και πραγματοποιούνται πρέπει να εντάσσονται σ’ αυτόν τον κεντρικό σχεδιασμό.
            Οι πόροι που θα διοχετεύονται από τα ευρωπαϊκά ταμεία στην επόμενη προγραμματική περίοδο δε θα έχουν κεντρικό στόχο τα έργα υποδομών, αλλά αυτά θα πρέπει να συνδυάζονται με τη μόχλευση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, την περιβαλλοντική διάσταση, την κοινωνική προστασία, την συσχέτιση των προτάσεων με τα ιδιαίτερα τοπικά χαρακτηριστικά και την ένταξή τους σ’ ένα ευρύτερο σαφώς διατυπωμένο σχεδιασμό.
            Είναι σε κάθε περίπτωση ξεκάθαρο ότι το στελεχιακό δυναμικό του Δήμου πρέπει να προετοιμαστεί και να ενημερωθεί καλά, προκειμένου η ουσιαστική έναρξη του νέου Ε.Σ.Π.Α. (ή Σ.Ε.Σ.) να βρει το Δήμο μας εντελώς έτοιμο με ολοκληρωμένες και καλά στοχευμένες προτάσεις, με κατάλληλες συνεργασίες στην τοπική κοινωνία και τον επιχειρηματικό κόσμο.
            Βασικές προϋποθέσεις κι εδώ είναι: α) Η εντατική εργασία αιρετών και υπαλλήλων, β) Η συστηματική επικοινωνία με τις διαχειριστικές αρχές και η δημιουργία ενός συστήματος τακτικής παρακολούθησης των εθνικών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων πριν ακόμη αυτά ανακοινωθούν, γ) Η έγκαιρη και ειλικρινής διαβούλευση με την κοινωνία και ιδίως τις παραγωγικές δυνάμεις.


8.  ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ.

            Ο τόπος μας, παρά την καίρια γεωγραφική του θέση και μολονότι έχει προσφέρει τα μέγιστα στους εθνικούς αγώνες, έχει αδικηθεί και παραμεληθεί από το ελληνικό κράτος.
            Η αδέσμευτη τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλει να διεκδικήσει τα δίκαιά μας σε όλα τα μέτωπα και να κινητοποιήσει την κοινωνία, προκειμένου να κατακτήσει αυτά που μας οφείλονται.
            Δεν είναι δυνατόν ο Δήμος που προσφέρει περισσότερο από το σαράντα τοις εκατό (40%) του υδατικού δυναμικού της Ε.ΥΔ.Α.Π., από το οποίο υδρεύεται η μισή Ελλάδα, όχι μόνο να μην κερδίζει μια ελάχιστη ανταπόδοση, αλλά αντίθετα να χρεώνεται από πάνω για την προσφορά του αυτή.
            Δεν είναι δυνατόν, όταν σε ολόκληρη την Ελλάδα κατασκευάστηκαν χιλιάδες χιλιόμετρα σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, στην περιοχή μας να μην προχωρά κανένας από τους βασικούς εθνικούς οδικούς άξονες και έτοιμα προς δημοπράτηση έργα να μένουν κλειδωμένα στο συρτάρι.
Δε μπορεί να αφαιμάσσεται το Νοσοκομείο μας και το Κέντρο Υγείας Ιτέας από ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν η γεωγραφική και μορφολογική μας ιδιαιτερότητα, η τουριστική εικόνα των Δελφών, αλλά και η ύπαρξη δυο σωφρονιστικών καταστημάτων σε κοντινή απόσταση.
Δεν είναι δυνατόν να υπονομεύεται, αντί να αναβαθμίζεται το πρόγραμμα του παραδοσιακού Ελαιώνα, τη στιγμή που αυτό αποτελεί στην ουσία ένα ελάχιστο αντάλλαγμα για το πλέγμα δεσμεύσεων στο οποίο έχει υποβληθεί η περιοχή του ευρύτερου Δελφικού Τοπίου.
            Δε μπορεί να χρεώνονται οι δημότες μας την υποχρεωτική εγκατάσταση φυσικού αερίου στις οικοδομές τους, όταν το εθνικό δίκτυο όχι μόνο δεν έχει προσεγγίσει την περιοχή μας, αλλά ακόμη και ο εξαγγελθείς σχεδιασμός για τη Στερεά Ελλάδα μας αγνοεί επιδεικτικά.
            Δε μπορεί η Ελεγχόμενη Κυνηγετική Περιοχή από εργαλείο τουριστικής ανάπτυξης να έχει καταστεί τροχοπέδη, χωρίς το αρμόδιο Υπουργείο να λαμβάνει τις προφανείς και απαραίτητες αποφάσεις για την προσωρινή αναστολή λειτουργίας της μέχρι την κατάλληλη στελέχωση του συστήματος.
            Δε μπορεί το λιμάνι της Ιτέας να έχει αποκλειστεί από την πρόσβαση πολλών μεγάλων κρουαζιερόπλοιων με τεχνητούς περιορισμούς που έχουν επιβληθεί από τον κανονισμό της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, που δεν ανταποκρίνονται σε πραγματικούς λόγους ασφαλείας, αλλά μόνο σε συμφέροντα ανταγωνιστικών προορισμών.
            Δεν επιτρέπεται να μετατρέπεται το όραμα του Εθνικού Κτηματολογίου σε βραχνά για την περιοχή, καθώς αυτό τέθηκε σε ισχύ ανεπαρκώς προετοιμασμένο, οδηγώντας με τον τρόπο αυτόν πάρα πολλούς συμπολίτες μας σ’ ένα κυκεώνα προβλημάτων, χρονοβόρες διαδικασίες και τεράστια έξοδα, χωρίς αυτοί να ευθύνονται στο παραμικρό.
            Το διεκδικητικό μας πλαίσιο πρέπει να είναι ισχυρό, άψογα οργανωμένο και καλά τεκμηριωμένο, αλλά πάνω απ’ όλα πρέπει να στηρίζεται στη δυναμική του κόσμου μας, ο οποίος περιμένει από εμάς σημαντικές πρωτοβουλίες και ενασχόληση με τα μεγάλα θέματα, που καθορίζουν το μέλλον μας. Όταν οι πολίτες του Δήμου μας πιστέψουν στην ειλικρινή διάθεσή μας να διεκδικήσουμε τα δίκια του τόπου μας, αλλά και στην ικανότητά μας να τα προωθήσουμε, τότε θα σταθούν στο πλευρό μας ως ένα σώμα, χωρίς κομματικές ή τοπικιστικές παρωπίδες, χωρίς μικρότητες και διχασμούς, αλλά με πίστη και δύναμη για να απαιτήσουμε ένα καλύτερο αύριο, που ο τόπος μας δικαιούται. 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------





ΚΕΦΑΛΑΙΟ  Β΄
 Ο Ι   Θ Ε Σ Ε Ι Σ   Μ Α Σ   Γ Ι Α   Ε Ι Δ Ι Κ Ο Τ Ε Ρ Α
Ζ Η Τ Η Μ Α Τ Α   Τ Ο Υ   Δ Η Μ Ο Υ   Δ Ε Λ Φ Ω Ν   
Σ Τ Ο   Σ Υ Ν Ο Λ Ο   Τ Ο Υ

·        ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
  1. ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΟΛΗ – ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΔΗΜΟΣ. Στην εποχή μας οι νέες τεχνολογίες αποτελούν την βάση για την εκπαίδευση, την ανάπτυξη και τον πολιτισμό, ωστόσο ο Δήμος μας υστερεί ακόμη χαρακτηριστικά στον τομέα αυτόν. Οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες πρέπει να προωθούν τη σχέση δήμου και δημοτών με λειτουργικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες, προϋποθέτουν όμως την αλλαγή του διοικητικού μοντέλου του Δήμου με σύγχρονα πρότυπα, όπως προτείνουμε στις βασικές προγραμματικές μας θέσεις. Ταυτόχρονα οφείλουμε να εξασφαλίσουμε την πρόσβαση στο διαδίκτυο όλων των συνδημοτών μας, ιδίως όμως αυτών που κατοικούν σε μακρινές και ορεινές Κοινότητες, ενέργεια που θα αποτελέσει βασική προτεραιότητα της δημοτικής μας αρχής.
  2. ΔΙΑΘΕΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ (ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ – ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΩΝ) ΜΕ ΚΑΝΟΝΕΣ. Ψήφιση και εφαρμογή καλά επεξεργασμένου και δίκαιου κανονισμού λειτουργίας – διάθεσης δημοτικών χώρων (γηπέδων – αιθουσών εκδηλώσεων κλπ). Με τον τρόπο αυτόν θα αρθεί η σημερινή κατάσταση αβεβαιότητας και έντασης μεταξύ συλλόγων, ακαδημιών, επαγγελματιών κλπ. και ταυτόχρονα ο Δήμος θα ελέγξει πιο αποτελεσματικά τους χώρους που διαθέτει προς όφελος των συμπολιτών μας.
  3. ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ. Λειτουργία των δημοτικών βιβλιοθηκών οπωσδήποτε και κατά τις απογευματινές ώρες. Οι δημοτικές βιβλιοθήκες προορίζονται κυρίως για τα παιδιά (μαθητές) και τους εργαζομένους, συνεπώς πρέπει υποχρεωτικά να λειτουργούν και τις απογευματινές ώρες και αυτό αποτελεί προγραμματική μας δέσμευση.
  4. ΜΟΥΣΕΙΑ. Εκπόνηση ειδικού σχεδίου για τη λειτουργία των μουσείων που ανήκουν στο Δήμο (λ.χ. οικία Σικελιανού, Εθνολογικό Μουσείο Χρισσού, Πινακοθήκη «Σπ. Παπαλουκάς», Μουσείο Αθανασίου Διάκου, Μουσείο Ησαΐα στη Δεσφίνα, Λαογραφικό Μουσείο Πολυδρόσου κλπ). Στο κομμάτι αυτό, λόγω της προφανούς έλλειψης προσωπικού και πόρων, σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει η συνεργασία του Δήμου με φορείς της κοινωνικής επιχειρηματικότητας (Ν.4019/2011), ενώ χρήσιμη μπορεί να φανεί και η  σύμπραξη με συλλόγους και άλλα εθελοντικά σχήματα.
  5. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ. . Καθιέρωση σταθερής συνεργασίας με συλλόγους, ιδίως σε θέματα προστασίας περιβάλλοντος, πολιτικής προστασίας, πολιτισμού και εθελοντισμού. Η σχέση αυτή δεν πρέπει να είναι ευκαιριακή, αλλά μόνιμη και σταθερή, ώστε να υπάρχει έγκαιρος προγραμματισμός δράσεων και εκδηλώσεων, με την πρωτοβουλία των συλλογικών φορέων και την υποστήριξη του Δήμου.
  6. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ. Στον τομέα αυτόν ο Δήμος μπορεί να λειτουργήσει ενθαρρύνοντας και συντονίζοντας τις ήδη αρκετές και καλές πρωτοβουλίες. Μια πρώτη και απλή ενέργεια είναι η υιοθέτηση κοινοχρήστων χώρων από φορείς (συλλόγους, σχολεία κλπ) με τη θεσμοθέτηση ετήσιου συστήματος ηθικής επιβράβευσης των καλών προσπαθειών. Η εθελοντική δραστηριότητα μπορεί να συντονίζεται από την Επιτροπή Εθελοντισμού που προτείνουμε να ιδρύσει το Δημοτικό Συμβούλιο, σκοπός της οποίας θα είναι η εκπόνηση στοχευμένων προγραμμάτων (στους τομείς περιβάλλοντος, πολιτισμού κλπ) με τη συνεργασία πολλών συλλογικών φορέων σε όλο το εύρος του Δήμου.
  7. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ. Ο Δήμος οφείλει να εκτελεί άρτια τις αρμοδιότητές του στον τομέα της πολιτικής προστασίας, ώστε να αποφύγουμε στο μέλλον μεγάλες καταστροφές. Πρέπει να υπάρξει εκπαίδευση του προσωπικού και κινητοποίηση των μέσων πολιτικής προστασίας με τακτικές εκπαιδεύσεις και ενημερώσεις, ενώ απαιτείται και η εκπόνηση ετησίου προγράμματος προληπτικών παρεμβάσεων πολιτικής προστασίας (καθαρισμοί οικοπέδων, καθαρισμοί φρεατίων κλπ) με την πρωτοβουλία των υπηρεσιών και τη συμπαράσταση των κοινοτικών συμβουλίων.


·        ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ
  1. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ. Έχει ήδη εκπονηθεί από τον επικεφαλής του Συνδυασμού μας ένας πλήρης και εφαρμόσιμος Κανονισμός λειτουργίας κοινοχρήστων χώρων για το Δήμο μας. Ο Κανονισμός αυτός (που ενώ εγκρίθηκε ήδη από το 2011 από την Επιτροπή Διαβούλευσης, ατυχώς ουδέποτε εισήχθη προς ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο) θα επιλύσει τα σημαντικότερα θέματα λειτουργίας των πλατειών, των πεζοδρόμων, των πεζοδρομίων και εν γένει των κοινόχρηστων χώρων, η καλή λειτουργία των οποίων αποτελεί βασικό δείκτη ποιότητας ζωής και σεβασμού στον πολίτη.
Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να προστατεύσουμε άμεσα και αποτελεσματικά τους χώρους που απολαμβάνουν οι πεζοί (πλατείες, πεζοδρόμους, πάρκα κλπ) από παρανόμως διερχόμενα οχήματα και άλλες αυθαίρετες συμπεριφορές, προβαίνοντας σε απλές και κατά κανόνα οικονομικές παρεμβάσεις στα σημεία αυτά, ενώ ταυτόχρονα οφείλουμε να βελτιώσουμε την προσβασιμότητα των Α.Μ.Ε.Α. στους χώρους αυτούς και εν γένει να στους χώρους αυτούς και εν γένει να δώσουμε δυνατότητα κίνησης στους ανθρώπους με δυσκολία κίνησης μέσα στις πόλεις.
  1. ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ. Οι παιδότοποι πρέπει να είναι πάντα ασφαλείς για τα παιδιά. Αυτό σημαίνει ότι ανεξαρτήτως των αδειοδοτήσεων και μέχρι να λήξει το θέμα της επίσημης πιστοποίησής τους, πρέπει να δίνουμε καθημερινή έμφαση στη λειτουργικότητα και την ασφάλεια των παιδικών χαρών. Οι περισσότερες βελτιώσεις είναι απλές και δεν κοστίζουν χρήματα, αρκεί να υπάρχει συνεχές ενδιαφέρον και επαγρύπνηση.
  2. ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ. Η κυρίαρχη λογική των πλακοστρώσεων πρέπει να αντικατασταθεί στο εξής από τη λογική της κατά προτεραιότητα κάλυψης με πράσινο (γρασίδι, υψηλά δέντρα κλπ). Απαιτείται συνεπώς βελτίωση στον τομέα του πρασίνου και αύξηση της φύτευσης με τη μελετημένη παρέμβαση  σε πλατείες, πεζοδρόμια, προαύλια σχολείων κλπ, ώστε αφενός μεν να αυξηθεί το ποσοστό πρασίνου, αφετέρου δε να αναβαθμιστεί ποιοτικά αυτό με σκοπό να βελτιωθεί η εικόνα και το μικροκλίμα των πόλεων και των χωριών μας.
  3. ΑΝΟΙΧΤΑ ΠΡΟΑΥΛΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΑ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΑ. Συνεργασία με διευθυντές σχολείων και συλλόγους γονέων για ανοιχτά προαύλια τα απογεύματα στα σχολεία (ως χώροι αθλοπαιδιών και παιχνιδιού). Τα παιδιά μας πρέπει να ενθαρρυνθούν ώστε να επιστρέψουν στο ελεύθερο παιχνίδι και για το λόγο αυτόν οφείλουμε να αξιοποιήσουμε τα σχολικά προαύλια που αποτελούν τους ιδανικούς χώρους για διάφορες ευχάριστες και ωφέλιμες δραστηριότητες.
  4. ΤΣΙΓΓΑΝΟΙ.  Το πρόβλημα των Ρομά είναι μεγάλο και σύνθετο, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται εμείς να μένουμε απαθείς και να λειτουργούμε προσχηματικά απέναντί του. Η αντιμετώπισή του θέματος αυτού πρέπει να κινηθεί στους εξής άξονες: α) Αυστηρός έλεγχος σε σχέση με το ποιες από τις εγκατεστημένες σε καταυλισμούς οικογένειες διαθέτουν δημοτικότητα Δελφών, β) Συγκέντρωση όσων οικογενειών διαθέτουν δημοτικότητα του Δήμου μας στο μοναδικό καταυλισμό που προβλέπεται από το Γ.Π.Σ. Άμφισσας (πίσω από το κλειστό γυμναστήριο «Χριστολιάς Καμπεράκης»), αφού πρώτα επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την έκδοση της σχετικής απόφασης της Περιφέρειας και σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Αρχές και φορείς, γ) Εκπόνηση ειδικού τοπικού σχεδίου δράσης, με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της «Εθνικής στρατηγικής για τους Ρομά 2012-2020», προκειμένου αφενός μεν να δημιουργηθούν πιο ανθρώπινες συνθήκες στο χώρο εγκατάστασής των τσιγγάνων, αφετέρου δε να βελτιωθεί η κατάσταση των συμπολιτών μας αυτών σε θέματα υγιεινής και εκπαίδευσης, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να οργανωθούν ειδικά προγράμματα για την εξασφάλιση εργασίας, με βάση πόρους που προβλέπει η Εθνική Στρατηγική και δ) Αντιμετώπιση των τσιγγάνων που διαμένουν εντός του αστικού ιστού με κριτήρια ισοτιμίας, τόσο από πλευράς δικαιωμάτων, όσο και από πλευράς υποχρεώσεων.
  5. ΥΔΡΕΥΣΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ. Οφείλουμε να δώσουμε κύρια προτεραιότητα στις υδρεύσεις πολλών Κοινοτήτων μας που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Η λειτουργία συστημάτων άντλησης και γεωτρήσεων, όταν σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει η δυνατότητα να υδροδοτηθούν οι οικισμοί αυτοί από φυσικές πηγές ή από τον κεντρικό αγωγό του Δήμου, οδηγεί τόσο σε υποβάθμιση της ποιότητας του νερού που προσφέρουμε στους δημότες μας, όσο και σε κατασπατάληση πόρων (σε ενέργεια, ακριβά ανταλλακτικά κλπ) σε βάθος χρόνου. Αξίζει λοιπόν στις περιπτώσεις αυτές να προβαίνουμε στις απαιτούμενες παρεμβάσεις με την αξιοποίηση χρηματοδοτικών προγραμμάτων ή ακόμη και χωρίς αυτά, αφού είναι βέβαιο ότι πρόκειται για επενδύσεις μεγάλης αξίας για το επίπεδο ζωής των συμπολιτών μας με εξασφαλισμένη τη σύντομη απόσβεσή τους.
  6. ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΣΚΥΛΙΑ. Ένα φλέγον θέμα, που δε λύνεται, αλλά επιδέχεται βελτίωσης μέσα στο πνεύμα της ισχύουσας νομοθεσίας (Ν.4039/2012 και  Ν.4235/2014). Είναι προφανές ότι απαιτείται να κινηθούμε πάνω στους άξονες: περισυλλογή, καταγραφή, στείρωση, κτηνιατρική φροντίδα και υιοθεσία από οικογένειες. Ένα ακόμη σημαντικό βήμα θα είναι η αναβάθμιση των χώρων του δημοτικού καταφυγίου στα πρώην σφαγεία της Άμφισσας, σε συνεργασία με τις φιλοζωικές ομάδες. Η νομοθεσία απαιτεί ακόμη τη σύσταση επιτροπής, η οποία θα συντονίζει το πρόγραμμα, διερευνώντας και διατυπώνοντας προτάσεις και λύσεις για την υπεύθυνη διαχείριση  των αδέσποτων ζώων. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται αποφασιστική ενασχόληση του Δήμου για τη σταδιακή εξάλειψη των κινδύνων που δημιουργούνται από τη σημερινή κατάσταση. 


·        ΤΟΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
  1. ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΕΜΠΟΡΙΟΥ (καταρχήν σε Άμφισσα και Ιτέα). Τα ανοιχτά κέντρα εμπορίου είναι μια κοινή πρακτική σε προηγμένες χώρες της Ευρώπης. Πρόκειται στην ουσία για μια στρατηγική εναρμόνισης δράσεων στα εμπορικά κέντρα των πόλεων σε συνεργασία της δημοτικής αρχής με τους εμπορικούς συλλόγους και τα Επιμελητήρια. Τα εμπορικά κέντρα των πόλεών μας με κάποιες πρωτοποριακές ενέργειες (λ.χ. τακτικές εβδομαδιαίες δράσεις στον τομέα του πολιτισμού, συνεχή λειτουργία ηχητικής εγκατάστασης για μουσική – ενημερώσεις, συνεργασία με φορείς της εκπαίδευσης σε ειδικά προγράμματα των σχολείων με επισκέψεις στην αγορά κλπ) μπορούν να αναβαθμίσουν ουσιαστικά την εικόνα και τη λειτουργία τους και να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές και επισκέπτες. 
  2. ΚΕΝΤΡΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ. Ο Δήμος οφείλει να δημιουργήσει ειδική δομή (one stop shop) που θα ενισχύει την επιχειρηματικότητα με κατάλληλη στελέχωση. Αυτό σημαίνει αφενός μεν τη διευκόλυνση των επιχειρηματιών στις διαδικασίες αδειοδοτήσεων που εμπλέκεται ο Δήμος, αφετέρου δε και κυρίως την ενεργή ανάμειξη της δημοτικής αυτής δομής στη διευκόλυνση των επιχειρηματιών ώστε να ξεπεράσουν τους γραφειοκρατικούς σκοπέλους που συναντούν σε κάθε επίπεδο της διοίκησης, προκειμένου να επιταχυνθούν και να διευκολυνθούν σημαντικά οι επενδύσεις στον τόπο μας.


·        ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
  1. ΓΕΝΙΚΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ. Στο Δήμο μας βρίσκονται σε εξέλιξη πολλά Γ.Π.Σ. και ΣΧ.Ο.Α.Α.Π., τα οποία αποτελούν ουσιαστικά εργαλεία για τον αναπτυξιακό μας σχεδιασμό. Πρέπει να παρακολουθήσουμε στενά τη διαδικασία εξέλιξής τους και να φροντίσουμε ιδίως για την εναρμόνιση των γενικών πολεοδομικών σχεδίων όλων των δημοτικών ενοτήτων μας, ώστε ο ενιαίος «καλλικρατικός» Δήμος Δελφών να αποκτήσει σταδιακά χωροταξική ενότητα και συνολική λογική.
Είναι όμως εντελώς απαραίτητο να έχει τη δυνατότητα ο Δήμος μας να παρακολουθεί και να συμμετέχει ενεργά και στους ευρύτερους περιφερειακούς και εθνικούς χωροταξικούς σχεδιασμούς (λ.χ. για τον τουρισμό) και να μην απέχει από τις πολύ σημαντικές αυτές διαδικασίες. Πρότασή μας είναι να δημιουργηθεί ειδική επιτροπή από το Δημοτικό Συμβούλιο, η οποία θα έχει μεταξύ άλλων την αρμοδιότητα να παρακολουθεί τον εθνικό και περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό και να υποβάλλει επεξεργασμένες προτάσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο και στα υπόλοιπα όργανα του Δήμου.
  1. ΔΕΛΦΙΚΟ ΤΟΠΙΟ. Μετά την οριοθέτηση των ζωνών προστασίας και την έγκριση του Γ.Π.Σ Άμφισσας, εκκρεμεί ουσιαστικά η θεσμοθέτηση των χρήσεων γης στη Ζώνη Προστασίας Β΄ του δελφικού τοπίου. Η θεσμοθέτηση των χρήσεων γης είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της περιοχής, χρειάζονται όμως προτάσεις για την επιτρεπόμενη δόμηση, ποιες δράσεις πέρα από την ελαιοκαλλιέργεια θέλουμε μέσα στον ελαιώνα  (όπως π.χ. μονοπάτια, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, χάραξη διαδρομών, περιβαλλοντική εκπαίδευση, μουσεία ανοιχτού χώρου, μουσείο ελιάς). Σημαντική παράμετρος είναι και η προστασία του ελαιώνα. Θα έπρεπε ήδη να έχει συνταχθεί από τους τοπικούς φορείς σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και να υποβληθεί προς έγκριση εντός ενός (1) έτους από το Μάιο του 2012 το σχέδιο – πλαίσιο διαχείρισης του τμήματος του παραδοσιακού ελαιώνα, που εμπίπτει εντός της Ζώνης Α΄ Απολύτου Προστασίας. Στο διαχειριστικό αυτό σχέδιο του ελαιώνα πρέπει να προβλεφθούν τα ενδεδειγμένα μέτρα για την κάλυψη των βασικών αναγκών της ελαιοκαλλιέργειας, όπως για τη φύλαξη εργαλείων και λοιπού εξοπλισμού αγροτικών εργασιών και για την προσωρινή αποθήκευση της ελαιοπαραγωγής κι αυτό πρέπει να λάβει μορφή όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκή για τους καλλιεργητές. Επίσης πρέπει να προβλεφθεί σύστημα διάθεσης των υγρών αποβλήτων από την επεξεργασία του ελαιοκάρπου και την παραγωγή ελαιολάδου. Οι παράμετροι αυτές συνδέονται όλες με την ορθή διαχείριση του Ελαιώνα της Άμφισσας, την οποία εμείς προτείνουμε σε άλλο κεφάλαιο των θέσεών μας με τη δημιουργία ειδικού οργάνου και συστήματος «ολιστικής διαχείρισης».
Εντός της Ζώνης Β΄ Προστασίας του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου των Δελφών και του ευρύτερου Δελφικού Τοπίου πρέπει να καθορισθούν περιοχές, στις οποίες να θεσμοθετηθούν ειδικές ρυθμίσεις ως προς τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες και χρήσεις γης, τους όρους και περιορισμούς δόμησης, καθώς και για τη δυνατότητα και τις προϋποθέσεις συνέχισης της λειτουργίας υφισταμένων νομίμων δραστηριοτήτων.
Η διευθέτηση της εκκρεμότητας αυτής (για τη Β΄ Ζώνη) θα αποτελέσει ουσιαστικό εργαλείο αναπτυξιακού σχεδιασμού για μια ευρεία περιοχή ακριβώς στο κεντρικό κομμάτι του Δήμου μας και για το λόγο αυτό θα αποτελεί βασική προτεραιότητα της δημοτικής μας αρχής.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------